Våra kurser

  1. Hem
  2. chevron_right
  3. Yoga
  4. chevron_right
  5. Våra kurser

Våra kurser

Här hittar du mer information om våra olika kurser. Information om kursstarter och priser hittar du HÄR >>
Om du missar någon gång av din kurs, så kan du ta igen det på annan klass/kurs under aktuell termin.

Alla kan göra Mediyoga, ingen tidigare erfarenhet av yoga behövs. Kan utföras sittande på yogamatta eller stol.

Mediyoga (Medicinsk yoga) är en terapeutisk yogaform, baserad på kundaliniyoga, som är utvecklad av Mediyoga Institutet. Denna yogaform är mycket lugn och inkännande med enkla yogarörelser, andningsövningar, fokus och meditation.

Det har de senaste åren forskats mycket i Sverige kring Mediyogans effekter på hälsan och denna yogaform har i studier visat sig hjälpa mot en lång rad hälsoproblem. Mediyoga kan med fördel även utövas i förebyggande syfte.

Mediyoga hjälper dig att lugna kropp och sinne och ger mer energi till dina vardagliga bestyr.

Exempel på positiva effekter av Mediyoga (enligt forskning):

  • Lindrar vid stressrelaterade problem och depression
  • Mot kroniska ryggproblem
  • Lindrar migrän och spänningshuvudvärk
  • Kan hjälpa/lindra vid hjärtproblem såsom högt blodtryck, hjärtflimmer och hjärtinfarkter

Gravidyoga förbereder dig fysiskt och mentalt inför förlossningen och ökar välbefinnandet för både dig och ditt barn under graviditeten. Undervisningen förenar lugn yoga med metoden ”Föda utan Rädsla”.

Kursen är uppbyggd på de 4 verktygen Andning, Avslappning, Rösten och Tankens kraft. Dessa så oerhört viktiga verktyg för ett starkt födande på dina villkor omgiven av trygghet och kraft. Vi ser kroppen som en god kunskapsbärare och använder oss av det fysiologiska naturliga födandet.

Vi bekantar oss även med ”dyktekniken” som ger en fantastisk avslappning och verkar som naturlig smärtlindring. I yogan finns även förslag på förlossningspositioner som kan lugna, aktivera och avlasta värkarbetet.

Exempel på positiva effekter Gravidyoga:

  • Hjälper dig att varva ner, hitta avslappning i kropp & sinne och gemenskap med andra gravida.
  • Ökar kroppsmedvetenheten genom mjuka och inkännande fysiska övningar där du tränar total närvaro.
  • Medveten andning hjälper dig att släppa på spänningar och smärta i kroppen och du blir bekant med reaktionerna i din kropp.
  • Bygger upp både yttre och inre styrka och hjälper dig att hitta din egen kraft under graviditet och inför förlossning.
  • De fysiska övningarna gör musklerna smidiga, ökar blodcirkulationen och förbättrar välbefinnandet för både dig och ditt blivande barn.
  • Motverkar ryggproblem – stärker rygg- och bröstmusklerna vilket ger bättre hållning.
  • Ökar flexibiliteten i bäcken och höfter.
  • Hjälper dig att öppna upp för en nära kontakt med ditt blivande barn tidigt i graviditeten och ger dig därmed en rikare upplevelse av graviditeten.

Sagt av tidigare deltagare:
Jag gick Gravidyoga kursen på Värmdö Yogacenter under min första graviditet och gillade det så mycket att jag gjorde det också under min andra graviditet. Kursen hjälpte mig att förbereda båda fysiskt och mentalt för graviditeten och förlossningen. Men framförallt var det en underbar stund en gång i veckan att komma ner i varv och fokusera på mig själv och magen i en lugn och härlig miljö. / Amelia

Yoga med din bebis och få en stund tillsammans med glädje och kravlöshet!

Du får stärka upp kroppen inifrån samt verktyg för att hitta ork och fokus för ett bra samspel med ditt barn. Genom yogan får du möjlighet att hitta tillbaka till en plattform av lugn, styrka och stabilitet för både kropp och sinne. Träningen sker utifrån barnets behov, så ibland kanske det blir mer andning än träning.

Kursen passar dig som läkt efter förlossningen och fram till ditt barn har börjat krypa. Ta med en egen filt som din bebis kan ligga på bredvid yogamattan.

Alla är välkomna på denna kurs, inga förkunskaper krävs.

Denna kurs ger dig som inte har gjort yoga tidigare en bra grund och hjälper dig att komma igång med din yogapraktik på ett bra sätt.

Kursen passar också dig som har haft ett längre uppehåll eller som vill gå igenom grunderna och få hjälp att fördjupa din praktik.

Vi lägger vikt på de vanligaste positionerna i Hatha och Vinyasayoga. Det blir mycket fokus på de stående positionerna och att bryta ner solhälsningen. Vi kommer även prata en del om yogans filosofi och andning.

Du är välkommen precis som du är! Att vara stel är en perfekt utgångspunkt. Är du mer överrörlig så får du hjälp att anpassa yogan efter det.

Med lekfulla yogarörelser, enkla andningsövningar och skön avslappning introduceras barnen till yogans magiska värld. Yogan stimulerar barnens fantasi, hjälper dem att släppa på stress och spänningar, tränar kroppsuppfattning, koordination, balans, styrka, koncentration samt stärker självkänslan!

På denna kurs för Barn 6-8 år utövar vi yoga med lekfullhet och tillsammans gör vi yogasagor samt enklare andningsövningar. Varje klass avslutas med en härlig avslappning.

Med lekfulla yogarörelser, enkla andningsövningar och skön avslappning introduceras barnen till yogans magiska värld. Yogan stimulerar barnens fantasi, hjälper dem att släppa på stress och spänningar, tränar kroppsuppfattning, koordination, balans, styrka, koncentration samt stärker
självkänslan!

På denna kurs för Barn 9-12 år utövar vi yoga med lekfullhet och testar olika andningsövningar som bland annat motverkar stress, sömnsvårigheter och magont. Varje klass avslutas med avslappning.

Att vara tonåring, med ena benet i vuxenlivet och det andra kvar på barnets nivå – det händer mycket i kroppen och runt omkring.

Ökade krav och förväntningar från andra och dig själv, som kan bli stressande och svåra att leva upp till. Allt kan bli ett virrvarr av tankar, känslor och beteende som kan växla från dag till dag. Många gånger kan de här växlingarna ge symtom som sömnsvårigheter, huvudvärk, ont i magen och ryggvärk. En hel del av det här handlar om hormoner och med hjälp av yoga kan du få hjälp att balansera dina känslor och bli lugnare, gladare och mera fokuserad.

Under klassen jobbar vi med styrka, balans, koordination och smidighet. Vi avslutar varje pass med en ledd djupavslappning och ibland andningsövningar.

Alla är välkomna, inga förkunskaper behövs.