Våra klasser

Vi har yoga och meditation från många traditioner för att alla, oavsett tidigare erfarenhet och fysisk/mental form, ska kunna hitta en klass som passar. De flesta av våra klasser passar för alla nivåer, men rådgör gärna med oss innan, om du är osäker på vilken klass du ska välja.

Alla våra lärare är diplomerade/certifierade inom respektive yogaform. Vi  svarar gärna på dina frågor i samband med klass och självklart kan du också maila oss om du har några frågor eller synpunkter.

Barnyoga

Med lekfulla yogarörelser, enkla andningsövningar och skön avslappning introduceras barnen till yogans magiska värld. Yogan stimulerar barnens fantasi, hjälper dem att släppa på stress och spänningar, tränar kroppsuppfattning, koordination, balans, styrka, koncentration samt stärker självkänslan!
Barnyoga 6-8 år
Vi utövar yoga med lekfullhet och tillsammans gör vi yogasagor samt enklare andningsövningar. Varje klass avslutas med en härlig avslappning.
Barnyoga 9-12 år
Med lekfullhet utövar vi yoga och testar olika andningsövningar som bland annat motverkar stress, sömnsvårigheter och magont. Varje klass avslutas med avslappning.

Gravidyoga

Gravidyoga förbereder dig fysiskt och mentalt inför förlossningen och ökar välbefinnandet för både dig och ditt barn under graviditeten. Mjuka yogaställningar, andningsövningar, meditation och avslappning bygger upp din kropp på ett skonsamt sätt, minskar risken för rygg- och bäckenbesvär, minskar stress samt underlättar förlossningen för dig och ditt barn. Varje klass innehåller en del teori och du får med dig kopior på yogapass/övningar/teori och  till din egen yogapärm.

Hathayoga

Hathayoga är en av de äldsta och vanligaste yogaformerna. Hatha betyder enhet, med innebörden att allt hänger samman och att människan är en del av något större. I hathayogan synkroniseras andning, rörelse och fokus. Varierade rörelser som stärker din kropp. Avslappningen är en viktig del i träningen där vi kan lära oss att släppa både fysiska och mentala spänningar och lämna rummet med ny energi.

Hatha Basic / Morgonyoga Hatha
Denna klass passar dig som är nybörjare eller bara vill en skön klass i ett lugnare tempo. Du får vägledning kring övningarna och andning.

Kundaliniyoga

En yogaform som passar alla åldrar och fysisk förutsättningar. Genom andning, yogarörelser och meditation löser du upp spänningar och obalanser, stärker nervsystem och immunförsvar samtidigt som du balanserar och stärker kropp och sinne. Kundaliniyoga är ett enhetligt system som ger energi och självkännedom samt förbättrar din fysiska, mentala och emotionella hälsa. Klasserna har ofta ett tema, som t ex ryggen, hjärtat, stress osv. Läs mer på www.kundaliniyoga.nu

Mamma-Baby yoga

Det tar upp till 1,5 år innan graviditetshormonerna försvinner och kroppen återhämtar sig efter en förlossning. Här får du stärka upp kroppen inifrån samt verktyg för att hitta ork och fokus för ett bra samspel med ditt barn. Genom yogan får du möjlighet att hitta tillbaka till en plattform av lugn, styrka och stabilitet för både kropp och sinne. Träningen sker utifrån barnets behov, så ibland kanske det blir mer andning än träning . Vi rekommenderar att du börjar träna när ditt barn är ca 3 månader, så att din kropp hunnit återhämta sig ordentligt efter förlossningen, och fram till dess att ditt barn börjar krypa. Ta med egen filt eller underlag som ditt barn kan ligga på.

Mediyoga

En terapeutisk yogaform baserad på kundaliniyoga. Mediyoga (Medicinsk yoga) är en mycket lugn och inkännande yogaform som i studier visat sig lindra vid stressrelaterade problem, depressioner, kroniska ryggproblem, migrän och spänningshuvudvärk samt vid hjärtproblem såsom högt blodtryck, hjärtflimmer och hjärtinfarkter. Mediyoga kan med fördel även utövas i förebyggande syfte. Kom och lugna kropp och sinne och få lite energi till dina vardagliga bestyr. Mediyoga kan utföras sittande på yogamatta eller stol.

Restorative

Restorative yoga är en terapeutisk yogaform grundad ur Iyengaryoga med syfte att läka kroppen från stress, sjukdom och eventuella skador. Att placera kroppen i olika positioner och vila ger en oerhörd kraft till vår kropp för att kunna läka sig själv under perioder av oro, trötthet och livsomställningar. En lugnade och läkande klass som balanserar kroppens energisystem och lugnar sinnet. Det är en underbart skön, avslappnande och stärkande klass – mjuka och enkla yogapositioner med stöd av olika redskap i kombination med mjuk stretching, arbete med lederna och töjningar av ryggraden med hjälp av yogabälten. Restorative gör yogan mer tillgänglig för alla, oavsett förutsättningar. Särskilt välgörande för dig som behöver en trygg och stödjande miljö där man kan lämna stressen och fylla på med förlorad energi. Även för dig som tycker att ”vanlig” yoga är svårt, kanske på grund av att du känner dig väldigt stel, har svårt att hålla rytmen eller har varit skadad och vill komma tillbaka till yogaträning i långsam takt.

Senioryoga Balans & Styrka

Kundaliniyoga för dig som är senior, nybörjare eller vill ha en lite lugnare klass. Det spelar ingen roll om du känner dig stel och ovig – vi gör yogan utifrån våra egna förutsättningar och det går även bra att sitta på stol. Yogan hjälper dig att hitta balans i livet och i kroppen. Enkla yogaövningar kombineras med andningstekniker som stärker muskulaturen och övar upp balansen, vi hittar inre balans och välbefinnande med yoga och meditation. Varje klass avslutas lugnt och skönt med vila och meditation.

SomaMove

SomaMove är en holistisk rörelselära som både är atletisk och samtidigt mjuk. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där du arbetar med kroppen som en enhet i harmoni med andningen.

Tonårsyoga 13-16 år

Att vara tonåring, med ena benet i vuxenlivet och det andra kvar på barnets nivå…, det händer mycket i kroppen och runt omkring. Ökade krav och förväntningar från andra och dig själv, som kan bli stressande och svåra att leva upp till. Allt kan bli ett virrvarr av tankar, känslor och beteende som kan växla från dag till dag. Många gånger kan de här växlingarna ge symtom som sömnsvårigheter, huvudvärk, ont i magen och ryggvärk. En hel del av det här handlar om hormoner och med hjälp av yoga kan du få hjälp att balansera dina känslor och bli lugnare, gladare och mera fokuserad. Under klassen jobbar vi med styrka, balans, koordination och smidighet. Vi avslutar varje pass med en ledd djupavslappning och ibland andningsövningar

Vinyasa / Flow

Klasser för dig som har lite erfarenhet av yoga och kan grunderna. Ger dig en förbättrad rörlighet samt starkare kropp. Varje klass har ett tema som t ex mag- och ryggstyrka, uppmjukning av rygg, nacke och axlar eller ökad balans. Andningen är central under alla pass, som alltid avslutas med Savasana – en stunds återhämtning och vila. Dessa klasser ger dig ett flödande pass som ger en skön värme i kropp och själ. Vinyasa och Flow klasserna leds av lärare med olika utbildning och har därför lite olika inriktning:

  • Evas L utgår från Viryayoga, som är en dynamisk yoga med fokus på biomekanik. Vi gör yoga utifrån Virya yogans modulsystem nivå 2 och 3, med lite mer avancerade asanor i ett flöde.
  • Cecilias klasser utgår från Hathayoga, som är en av de grundläggande yogaformerna. Hathayogan kan vara mjuk och följsam, likaväl som mer fysiskt krävande, och utgår ifrån gruppens dagsform och nivå.

Viryayoga

En dynamisk yogaform där de kunskapsbaserade, systematiska västerländska perspektiven kombineras med det holistiska och andliga österländska. Viryayogas fokus på biomekanik gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen. Läs mer på www.viryayoga.se.

Yin yoga

Yin yoga är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yindelar och stimulerar bindväv, ligament och inre organ. Vi jobbar främst med områdena kring höfterna, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden. De enkla yogaställningarna utförs liggande eller sittande i 3-5 minuter. När musklerna kan slappna av stretchas bindväven runt muskler, skelett, leder och ligament, vilket gör att vi blir rörligare, mjukare och mer flexibla. Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan fysisk träning som t ex löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogaformer. Denna yogaform öppnar kroppen långsamt och fyller den med färsk, ny energi (chi eller prana). De statiskt hållna positionerna stimulerar och öppnar upp energiflödet i kroppens meridianer. Yin yoga är en mycket avkopplande och samtidigt energigivande yogaform som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan göra.

Yin & Yang

En yogaklass där vi börjar med att rikta fokus inåt i välgörande yin-positioner, där vi använder bolster och filtar för att hjälpa kroppen att släppa på spänningar och bli mjukare och smidigare. Därefter övergår vi till en mera aktiv yang del för att få upp energi med fokus på andning, närvaro och glädje. En klass som hjälper dig och samtidigt ger dig verktyg till att varva ner och få sinnesro – både på yogamattan och i dina dagliga rutiner.

Yoga med stol

Yoga på stol (Virya Grace) utförs sittandes på stol eller med stolen och väggen som stöd. Det handlar om att yoga med grace oavsett ålder, vikt eller vana. En klass som underlättar för dig som har svårt att ta dig upp och ner från golvet eller får ont av att sitta på yogamattan. Klassen är även för dig som går på ”vanlig” yoga och som vill ha en lugn, skön klass där du kan utforska och utveckla din vanliga yogaträning i lugn takt under Evas erfarna och uppskattade guidning.

ZenMind – meditation & avslappning

ZenMind bygger på fyrtio års erfarenhet av zenmeditation, Mindfulness och olika asiatiska metoder för stresshantering och andligt välmående. Lärare är Håkan Friedel, som har praktiserat meditation, yoga och kampkonster sedan tidiga tonåren. Bodde i Japan flera år och tränade olika kamp- och läkekonster, varav tre år på ett zentempel som zenmästarens närmste elev. Praktiserat esoterisk shinnyo buddhism i över tjugo år.

I kursen ingår:

  • Zenmeditation – att uppleva den inre stillheten
  • Gående meditation – stillhet i rörelse, upplevelsen av din kropp i rörelse.
  • Zenmind relax – innehåller kroppsmedvetenhet, andningsövning, stressreduceringsövning och en guidad vandring i ditt inre.
  • Andningsövningar – för att söka ditt inre andetag.
Boka här!